Dag 10 – Kansas City

I dag stod på Kansas City. Fun fact, Kansas City lægger i Missouri ikke Kansas, dog er en del af byen groet ind i Kansas, så der findes også en Kansas City i Kansas.

Morgenmad klokken 8.00 er ved at blive standard, så det gjorde vi også i dag. Men vi kan godt mærke vi er ved at vende os til ferie og USA tid, så drengene begynder at syntes vi står tidligt op.

Det er i øvrigt ikke altid nemt at komme hurtigt ud af døren om morgenen. Der er altid en der lige skal et eller andet (primært langsomlige toilet besøg). Derudover er drengene ikke blevet for gamle til at slås i hotel sengen, så det skal vi også trækkes med 🙂

Vi startede dagen med at køre hen til Union station. Vi havde læst at bygningen i sig selv skulle være værd og se. Derudover var der også aktiviter i bygningen som måske kunne være interesantte. Da vi ankom til stationen parkerer vi bilen på en 20 minutters parkering, det var gratis og det burde også være tid nok til at se selve bygningen. Der var dog en dame der gerne ville overbevise os om der skulle betales med det samme, og hun kunne hjælpe os med at betale for parkeringen. En klassisk turistfælde hvor der bagefter forventes betaling for hjælpen. Men vi fik os arbejdet os ud af den situation. Bygningen var som forventet flot. Vi drøftede kort om vi skulle se mere på stationområdet, og om vi skulle tage en tur med en bus rundt i byen (der havde start på stationen). Vi blev enige om det ikke var det vi skulle bruge dagen på.

Vi gik øje på monumentet for første verdenskrig. Så den fik vi besøgt og så den fantastiske udsigt udover Kansas City. Tænker ikke vi er de eneste der tænker de kunne have lavet et lidt mindre uheldigt monument 😉

Villads og Sylvester ville gerne have vi skulle besøge byens soccer holds stadium og byens NFL holds stadium. Der ville ikke være mulighed for rundtur på stadium, men de ville gerne se deres hold shops. Soccer holdets stadium lå 20 min kørsels udenfor byen (og i Kansas). Da vi kom til stadionet var der desværre ikke nogle åben hold shop. Vi havde dog set et stort speedway stadium (i USA er speedway kørsel med biler på en oval bane) lige ved siden af som vi gerne ville se nærmere på. Der var desværre heller ikke adgang til den. Men tilfældigvis lå der en stor outlet i området. Så det blev tid til lidt shopping 😀

Der blev også tid til at køre forbi en “gammel skrammel” butik. Det levede dog ikke op til forventningen, så vi kom hurtigt videre.

Det var ved at være frokost tid og vi valgte at køre ind til “City Market” som bedst kan beskrives som Kansas City bud på Kødbyen i København. Vi fandt en god libanesisk restaurant hvor vi fik en dejlig frokost. Bagefter fik vi udforsket en sodavandsbutik, et par souvenir butikker, overvejet om vi skulle se et dampbådsmuseum (det gjorde vi ikke) og besøgt en Kansas City udgave af Faraos Cigarer.

Villads og Sylvester ville stadigvæk gerne ud til NFL stadionet, og Storm, Bedstemor og jeg ville gerne se det nationale første verdenskrig museum. Så herefter valgte vi at dele os op. Storm, Bedstemor og jeg blev sat af ved museet og de tre andre kørte mod stadionet.

Første verdenskrigs museet var et rigtigt fint museum. Det var ikke kæmpe stort, men det var delt op i en “før amerikanerne deltog” periode og en hvor de deltog. Hver del af udstillingen startede med en film der forklarede hvordan man kom til den del af krigen. Nogle rigtig fine og informative film. Selve museet var forholdvis klassisk opbygget med udstillinger hvor der i tekst blev beskrevet forskellige faser af krigen. Der var nogle interaktive borde, men dem kunne man ikke bruge (formentligt pga. covid-19 restrektioner). Vi hygger rigtigt meget med udstillingen og fik også talt om en del ting vi selv viste om 1. og 2. verdenskrig.

Mens vi var på museet kørte de tre andre ud til stadionet. Det viste sig desværre at der ikke rigtig var mulighed for at komme tæt på NFL stadionet. Men heldigvis lå der et stort baseball stadium lige ved siden af med en åben fan shop. Da der var koncert i morgen på stadionet kunne man ikke komme ind og så det. Men de blev forslået at køre om på den anden siden af stadionet, så kunne det være de kunne se lidt mere udefra. Her fik Winnie overbevist en vagt om at de gerne måtte komme ind og tage et hurtigt billede af stadium – stor succes.

Det passede med de to ture sluttede på stort set samme tidspunkt. Så vi blev hente 10 min efter vi havde forladt museet. På vej tilbage til hotellet ville vi se den lokale katolske katedral. På vej hen til kirken blev vi anråbt af en tosse der mente at katolikker var hedningen og vi skulle holde os væk. Så har man også prøvet det.

Desværre var kirken lukket. Men vi var så super heldige at en ansat så,at vi prøvede at komme ind, så han lukkede os ind af bagdøren og gav os tid til at gå rundt i kirken alene. Det var en fin kirke, men selvfølgelig ikke i nærheden af den vi så i Saint Louis. Vi fik også tændt et lyd for farfar.

Tilbage på hotellet blev der tid til lidt afslapning. Til aftensmad havde vi bestilet bord på Q39 som skulle være en af de bedste BBQ restauranter i Kansas City. Byen er kendt for deres BBQ, så der har hele tiden været planen vi skulle spise det. Det var noget virkelig god BBQ.

Tilbage på hotellet fik vi spillet lidt Uno flip – Bedstemor vandt.

I morgen forlader vi Kansas City og drager mod Kansas.