Dag 5 – Mere Lincoln, road trip og St. Louis

Vi startede dagen med morgenmad på hotellet. Det var første dag med hotelmorgenmad. Men fra nu af bliver det standarden, jeg tror kun vi har et par enkelte dage uden. Det er sjældent super lækkert, men det er ok. I dag var der endda vafler, hvilket normalt er vigtigt for nogle glade drenge. I dag var det dog kun Storm der gik i vaflerne.

Springfield (i Illinois) har en hel del at byde på. Dels er det byen hvor Abraham Lincoln boede inden han blev præsident, dels er det byen som er regeringsby for Illinois.

Vi startede dagen med at besøge Abrahams Lincolns museum, som er en del af hans bibliotek. Museet var forholdvist nyt, og havde en meget flot udstilling som dækkede alt fra hans barndom til da han blev skudt i Ford teateret. Derudover var der to film hvor den ene handlede om biblioteket og hvorfor det var der, og det andet handlede om Lincolns liv. Begge var film der var lavet i 3D (den slags hvor man ikke skal bruge briller) og den ene havde også effekter (4D).

Da vi ankom til museet var der en guidefra museet som bød os velkommen og fortalte os om hvad vi kunne opleve. Han sagde den ene film ville være så stor en oplevelse at vi ville glemme Abraham Lincoln før vi ville glemme filmen. Det var filmen om biblioteket han refererede til. Filmen var så overbevist lavet at man troede at fortælleren var en person der var fysisk til stede. Til sidst viste det sig at det var han ikke. Ganske imponerende, men nok ikke så meget, at man glemmer Lincoln før filmen.

Vi var alle imponeret over museet. Jeg syntes måske det var lidt for meget “glansbillede” over det. Men det ændre ikke på det var et godt museum.

Efter museet kørte vi til et område hvor de har genopbygget den gade som Lincoln boede på, inkl. han originale hus. Vi fik billetter til en gratis rundvisning i huset og fik spist vores madpakker. Mens vi vente på vores rundtur tog vi til Lincolns grav. Jeg tror det er den største “gravsten” jeg har nogensinde har set. Men kunne også gå ind i den 😀

Rundturen i Abraham Lincolns hus var interresant og vi fik lidt flere historier om ham og hans familie.

Til sidst var Villads ved at være godt træt af historier om Abraham Lincoln, så vi tænkte det måtte være nok med Lincoln oplevelser.

Herefter gik turen til Illinois state capitol bygning. Det er regeringsbygningen for Illinois. Vi har igennem tiderne besøgt en del capitol bygninger. Jeg syntes altid det er super interesant. Normalt er der fri adgang til bygningen (altså man kan bare gå rundt og kigge) og nogle gange får man også en gratis rundvisning.

Illinois har den anden største capitol bygning og der var gratis rundvisning. Det blev kun Bedstemor, Storm og mig der fik rundvisning. De tre andre havde brug for at slappe lidt af.

Det var en fantastik flot bygning og vi fik en virkelig god rundvisning. Tror det er den floteste capitol bygning jeg har set.

På vej til St. Louis roadtrippede vi på Route 66. Den del af turen startede med en tur på Cozy drive inn, der skulle være opfinderen af corn dogs. Så her skulle vi selvfølgelig have en corn dog. De smagte overaskende godt 😀

Da vi ankom til hotellet blev der brugt en del tid på at finde nogle værelser der var tæt på hinanden. Aller helst vil vi gerne have værelser med connected doors, da det er rarest nå vi er sammen. Vi endte med to værelser på samme etage (men ikke tæt på hinanden). Vi fik tid til en tur i poolen (turens første)

Til aftensmad  bestilte St. Louis style pizza til værelset. det er en pizza, der modsat cicago´s deep pan, har en virkelig tynd bund. Vi fik også fried ravioli med marinara sauce. Det skulle også være en St. Louis specialitet

Endnu en god dag. I morgen skal vi udforske St. Louis.