Dag 6 – Varme og højder

I dag skulle vi udforske Saint Louis. Hjemmefra havde vi bestilt adgang til at komme op i toppen af “The Gateway Arch” som er den kæmpe bue som er et varetegn for Saint Louis. Vi havde bestilt adgang til klokken 10.00 og det var i gå afstand fra vores hotel (2,7 km). Vi havde derfor en fast bagkant og stod op i ordentlig tid og spiste morgenmad klokken 8.00.

Gåturen til Gateway gik fint, men selvom det var tidligt på formiddagen så var det allerede mega varmt. Vi gik i 28 grader og med solen direkte på os det meste af turen. Inden dagen var omme rundede vi 36 grader og vi måtte sande at vi lidt har undervurderet hvordan varmen påvirker os. Det kommer vi til at tage lidt mere højde for resten af turen, da det ser ud til at +30 grader vil blive fast kost resten af turen.

For at komme på i Gataway Arch skal man køre i en meget lille “kapsel” (eller vogn) op igennem det ene af dens ben. Man kan teste en kapsel inden man kommer til den, så man ved hvor meget plads man skal regne med at have. Vi havde på forhånd set en YouTube video om hvordan det ville fungere, så alle kunne være så trykke ved turen som muligt.

Villads valgte sidste øjeblik at blive nede. Han er generelt ikke glad for højder og turen op virkede heller ikke attraktiv. Jeg syntes det var et stærk valg, efter han havde alle oplysninger og havde mærket efter lige inden afgang. Resten af os tog op til toppen af Gataway.

Turen op i Gateway Arch sker som sagt i en lille kapsel/vogn. Turen op tager fire minutter og turen ned tager tre minutter (tyngdekraften giver lidt mere tempo). Turen er lidt speciel da benene jo ikke er lige op, så det er en tur der skifter imellem forskellige trække metoder (elevator, kabel bane og en ting til jeg ikke kan huske). Døren til kapslen var af glas, så man kunne se det indvendige af Gataway hele vejen op.

Vi blev delt op i to kapsler, så der var “god plads”. Winnie, Storm og Sylvester kørte i en og Bedstemor og jeg kørte i en anden. Winnie og jeg syntes det var super fedt at man kunne se Gataway indefra, mens især Bedstemor og Storm var lidt presset over hele turen op og ned.

Da vi kom til toppen kunne vi går rundt og se ud af nogle små vinduer. Der var en fantastisk udsigt fra toppen, og jeg syntes det var ret sjovt at gå på toppen af buen. Der var et par stykker der bare glædede sig til at komme ned. Vi havde 10 min på toppen.

Alle syntes det havde været spændede at tage turen da vi først var kommet ned.

Efter turen fik vi set lidt på museet der er i forbindelse med Gateway Arch og besøgt gavebutikken. Herefter gik vi en tur ud i området omkring Gataway. Her fik vi også set Mississippi floden (sidst vi så den var i 2017 da vi også var på road trip med bedstemor). Vi fik også besøgt en kirke og som vi gør når vi er på ferie tændte vi et lys for farfar.

Villads ville gerne se det nærliggende baseball stadium, så der gik vi hen. Lige ved siden af fandt vi en BBQ restaurant som så virkelig god ud. Så Storm og jeg stilte os i kø mens de andre gik en tur i baseball shoppen. Villads fik købt en baseball som har været brugt i en kamp.

Vi fik en fantastik gang BBQ på en rigtig hyggelig restaurant.

Herefter gik vi over til “the old courthouse”. Men den var desværre lukke pga. ombygning. Vi besluttede derefter vi ville tage tilbage til hotellet, holde en kort pause og derefter køre efter et par planlagte besøg. Der var jo kun 2,5 km hjem, men grundet varmen valgte vi at tage en Lyft hjem. Det tænker vi var rigtigt godt givet ud. Vores Lyft chauffør var i øvrigt super hyggelig. Da vi klagede over varmen sagde han det ikke var rigtigt varmt i dag, i sidste uge havde det været 42 grader. Han syntes også det var sjovt vi kom fra et land med kun 6 millioner mennesker.

Efter en kort pause kørte vi til Ted Drewes Frozen Custard. Det er en isforretning som er meget kendt i Saint Louis, så den skulle vi selvfølgelig prøve. Lige ved siden af isforretningen var der også en butik som Storm gerne ville besøge. Han omtalte den selv som “den katolske Wal-Mart”. Så mens vi spiste is (vi fik en lille) gik Storm på shopping. Vi fik enda også tid til at køre til en fodboldtrøje forretning. Både Sylvester og Villads (men især Sylvester) er hele tiden på jagt efter en god fodboldtrøjeforretning.

Da vi mødes med Storm igen så han virkelig godt tilfreds ud. Han havde også købt en del. Han sagde havde brugt mange penge, men han ville ikke sige hvor meget.

Herefter tog vi en hurtig tur i Target for at købe ind til madpakker og drikkevare til turen.

Da vi kom hjem fik Winnie lidt tid til afslapning alene og vi andre satte os ned i lobbyen og fik lidt snak og drikke mens vi spillede Uno flip.

Her til aften har vi spist madpakker og planlagt dagen i morgen 😀